تحولات منطقه

گزارش کمیسیون‌های چهارگانه جامعه مدرسین و علمای بلاد در نوبت صبح اجلاسیه که هم اکنون در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم (ع) در حال برگزاری است، به صورت تصویری تشریح و ارائه شد.

ارائه گزارش مصوبات کمیسیون‌های چهارگانه سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

گزارش کمیسیون‌های چهارگانه جامعه مدرسین و علمای بلاد در نوبت صبح اجلاسیه که هم اکنون در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم (ع) در حال برگزاری است، به صورت تصویری تشریح و ارائه شد.

مشروح گزارشات کمیسیون های تخصصی سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد بدین شرح است:

کمیسیون اقتضائات و تحولات جامعه  و بین الملل در امر تبلیغ

  • شکل‌گیری دنیای چند قطبی و ظهور قدرت‌های جدید سیاسی به ویژه افول تمدن غرب، آمریکا و قدرت دنیای اسلام
  • افزایش رقابت‌های راهبردی در عرصه‌های جدید علمی، فناوری، سرمایه‌ای و تجاری
  • رشد مهاجرت و جابه‌جایی‌های جمعیتی در سطح منطقه‌ای و بین‌الملل
  • انقلاب‌های جدید فناوری و صنعتی، فن‌آوری رباتیک، اینترنت اشیا، ارتقای هوش مصنوعی و کاهش سهم انسان در مناسبات
  • توسعه جنگ فرهنگی و تضعیف خرده‌فرهنگ‌ها
  • گسترش آموزش‌های کوتاه‌مدت و مهارتی در سیستم آموزشی جهان به‌جای برنامه‌های بلندمدت سابق
  • گسترش رسانه‌های جمعی و فضای مجازی
  • شناخت جنگ ترکیبی دشمن و آرایش تبلیغ تهاجمی علیه آن
  • عدم غفلت از موفقیت‌های بزرگ تبلیغی و آسیب‌شناسی کامل فعالیت‌های گذشته
  • بررسی جایگاه تبیین و تبلیغ دین و ارتباط و اثرگذاری آن در دین‌داری جامعه

فرصت‌ها:

  • عملیات پر افتخار طوفان الاقصی و بی‌آبرویی دموکراسی در غرب
  • بازگشت بشر به معنویت، منجی گرایی، رشد رویکردهای ادیانی
  • کاهش اعتماد به علم، تکنولوژی، مکاتب بشری، علوم انسانی اجتماعی و تمدن مادی
  • تبدیل فرهنگ غنی مقاومت به نمادسازی و الگوسازی پسندیده، مبتنی بر باورهای اسلامی در داخل و خارج از کشور خصوصاً برای قشر نوجوان و جوان
  • ناکارآمدی نظام سکولار و ایجاد موج بیداری وجدان‌ها در بدنه عمومی و نخبگانی کشورهای غربی
  • موج جدید علاقه‌مندی جهانیان برای آشنایی با قرآن کریم
  • پایبندی کلان جامعه به اصول و ارزش‌های اسلامی انقلابی
  • اعتماد به تأثیر سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جامعه و بین‌الملل
  • حضور چشم‌گیر مردم در مراسم‌های مهم که جنبه‌های داخلی و خارجی دارد خصوصاً حمایت از ملت غزه
  • اتکاء به منابع قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام
  • حمایت نظام جمهوری اسلامی از مکتب تشیع و ترویج جهان­بینی توحیدی

چالش‌ها:

  • تلاش دشمنان در تغییر فرهنگ و سبک زندگی اسلامی
  • ظهور و بروز فرقه‌های انحرافی و تلاش‌ها برای اباحه گری در سطح جامعه
  • عدم تمرکز و سیاست‌گذاری واحد در امر تبلیغات دینی در داخل و خارج از کشور
  • رشد بی‌رویه شهرنشینی
  • جنگ نرم دشمنان و تضعیف خانواده، رشد ناهنجاری‌های اخلاقی، تشدید تنهایی و روی آوردن افراطی بشر به فضای مجازی
  • عدم‌حمایت لازم از فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی
  • عدم بهره‌مندی از توان بالای جامعه در مسیر اعتلای فرهنگ و معنویت
  • ضعف دیپلماسی فرهنگی
  • عدم تدوین برنامه جامع مهندسی تبلیغ بین‌الملل
  • نبود سازوکار متناسب‌سازی معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام با نیازها و ذائقه‌های بین‌الملل
  • ضعف معرفتی در دشمن‌شناسی و راه‌های نفوذ آن در بین جامعه ایمانی

راهکارها و پیشنهادها:

  • رصد و آینده‌پژوهی کلان‌ روندهای تبلیغی و فرهنگی در عرصه‌های بین‌الملل و ملی و تدوین نظام مسائل دینی
  • ایجاد مرکز جامع تصمیم‌گیری تبلیغی
  • اقدام ویژه نسبت به ترجمه متون دینی و حوزوی و تولید محتوای تبلیغی دینی بین‌الملل
  • بهره‌گیری از هوش مصنوعی در تبلیغ بین‌الملل و طراحی سامانه پاسخگویی هوشمند به سؤالات و شبهات دینی بین‌المللی
  • آموزش زبان‌ها و مهارت‌های بین‌المللی به نخبگان و اساتید سطوح عالی حوزه
  • محوریت پیدا کردن حوزه‌های علمیه در تبلیغ بین‌الملل و اعزام مبلغ به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • شبکه‌سازی در فضای تبلیغ مجازی، رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی
  • لزوم همکاری حوزه علمیه با صداوسیما برای پوشش محتوایی معارف اسلامی در قالب‌های متنوع، نظیر فیلم‌سازی و …
  • نگاه ویژه در تبلیغ به بعضی از کشورهای خاص که ظرفیت‌های تبلیغی و فرهنگی ویژه‌ای دارند نظیر کشورهای شمال آفریقا
  • تشکیل کارگروه ویژه نسبت به مهدویت و منجی گرایی، هم‌گرایی نهادهای مهدوی برای برنامه‌ریزی جهانی
  • حضور نماینده­ای از حوزه علمیه در شورای عالی فضای مجازی و تأثیر در تصمیم‌گیری‌های کلان
  • شناسایی جریان‌های طرفدار نظام اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های آنان در تبلیغ
  • گسترش خدمات اجتماعی در رویکردهای تبلیغی جهت تأثیرگذاری بیشتر
  • اولویت حوزه علمیه در تبلیغ، به سمت هدایت و راهبری مسئله تبلیغ باشد تا اعزام مبلغ
  • برنامه‌ریزی برای ارزیابی و استعدادیابی مبلغین برای بهره‌وری بیشتر از آنان
  • هدف‌گذاری تبلیغ و ارائه سیاست‌های کلان تبلیغی
  • به‌روزرسانی شیوه‌های تبلیغی و استفاده حداکثری از امکانات و ابزار (در روش‌های تبلیغ سنتی و نوین)
  • ضرورت در اولویت قرار گرفتن تهذیب نفس و کار جهاد در امر تبلیغ
  • تأسیس نمایندگی ولی‌فقیه در آموزش‌وپرورش
  • انتخاب مدیران کارآمد و جهادی و پشتیبانی صحیح از آنان
  • ارتباط مؤثر با نهادهای فعال در عرصه تبلیغ بین‌الملل
  • برنامه‌ریزی جهت تربیت مبلغ جامع برای خارج از کشور
  • تقویت انگیزه‌های تبلیغی در طلاب جوان در ابعاد مختلف
  • تأکید بر استفاده از قالب هنر در امر ترویج دین خصوصاً در فضای بین‌الملل
  • ترویج عقلانیت و معنویت، عزت و آزادگی، رحمت و رأفت انسانی در جامعه بین‌الملل

*

کمیسیون انتخابات (فرصتها، تهدیدها و راهکارههای مشارکت حداکثری مردم)

با عنایت به اینکه انتخابات یکی از جلوه‌های نمایش اقتدار مردمی و حضور ملت در تعیین و ترسیم آینده کشور می‌باشد همیشه آماج حملات دشمنان با انواع دسیسه‌ها بوده است.

حوزه‌های علمیه به عنوان نزدیک‌ترین و همراه‌ترین قشر جامعه با مردم، ضمن ایفای نقش مؤثر و بی‌بدیل خود در حضور حداکثری مردم در انتخابات و انتخاب اصلح، می‌تواند توطئه دشمنان را به فضل الهی خنثی کند.

اعضای محترم کمسیون انتخابات، راه‌کارهایی را برای ایفای نقش روحانیت در دو محور ذیل داشتند:

الف) توجه به اهم موانع حضور حداکثری مردم در انتخابات، به شرح ذیل می‌باشد:

  • تبلیغات سوء دشمنان و شبهه پراکنی مستمر، متنوع و گسترده با انواع ابزارها و شیوه‌های تبلیغاتی
  • بزرگ‌نمایی برخی از تخلفات و مفاسد در دستگاه‌ها و عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و صحیح در خصوص آن‌ها
  • عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع، شفاف و مناسب از اقدامات فساد ستیز و اعمال مجازات‌های صورت گرفته توسط دستگاه قضایی
  • عدم اطلاع‌رسانی مناسب و گسترده از اقدامات و خدمات دستگاه‌های مختلف کشور
  • وضعیت معیشتی مردم و تبلیغات گسترده دشمن
  • عدم پاسخگویی به‌موقع و متناسب به شبهات با توجه به گستره آن‌ها

ب) راهکارها

  • شناسایی راه‌کارهای ایجاد انگیزه لازم در بین مردم برای شرکت حداکثری در انتخابات
  • تبیین هوشمندانه از حساسیت جایگاه مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی
  • شناسایی شبهات انتخاباتی و پاسخگویی سریع و به هنگام
  • ساماندهی و شبکه‌سازی از نیروهای توانمند جهت کنشگری در انتخابات
  • توجه به ظرفیت‌های تشکیلاتی و سازمانی روحانیت در عین توجه و استفاده از ظرفیت‌های فردی
  • ایجاد یک قرارگاه انتخاباتی حوزوی در قم و حسب اقتضاء در مراکز استانی
  • تبیین اقدامات و خدمات صورت گرفته توسط دولت و امیدآفرینی در بین مردم نسبت به آینده
  • توصیه اکید به دستگاه‌های اجرایی مبنی برخورداری از هرگونه اقدامی که منتهی به تضییق معیشت مردم می‌شود.
  • دانش‌افزایی و مهارت افزایی مبلغان و روحانیون فعال در عرصه تبلیغ
  • حرکت جهشی و اقدام جهادی در تولید محتواهای مناسب برای فضای مجازی و انتشار آن‌ها
  • توجه به ظرفیت‌های اصناف و اقشار مختلف و تعامل هوشمندانه مبلغان با آن‌ها در راستای مشارکت حداکثری
  • استفاده از ظرفیت روحانیون شاغل در سازمان‌ها
  • حضور گسترده و جهادی روحانیون به ویژه مبلغان در مناطق مختلف و استفاده از همه فرصت‌ها و ابزارهای تبلیغی

*

کمیسیون آسیب شناسی در ابعاد مختلف فرهنگی و تبلیغی کشور

الف) آسیب‌های فرهنگی

  • عدم وجود نقشه راه جامع در برنامه‌ریزی دستگاه‌های مختلف فرهنگی
  • عدم باور جدی به جنگ فرهنگی
  • غفلت جدی نسبت به جنگ شناختی
  • ضعف اراده و یأس و ناامیدی در میدان جهاد فرهنگی
  • عدم تربیت نیروهای انسانی معتقد، متدین و کارآمد
  • کمبود نرم‌افزارهای لازم در فضای فرهنگی
  • عدم برنامه‌ریزی جامع و به‌روز
  • عدم هماهنگی در مدیریت فرهنگی کشور
  • عدم اراده جدی در اولویت قرار دادن فرهنگ
  • اداری شدن مدیران فرهنگی، تبلیغی و نهادهای تأثیرگذار
  • نوسان در انگیزه معنوی و الهی در بین مؤثرین عرصه فرهنگ
  • اشرافی گری برخی افراد جامعه
  • کم‌توجهی به مقوله تعلیم و تربیت
  • عدم توجه جدی به نوجوانان و جوانان
  • احساس تناقض از برنامه‌های فرهنگی مانند جشنواره فیلم فجر
  • عدم معرفی مناسب الگوهای تمدن اسلامی و چالش الگوسازی نادرست
  • فقدان پیوست هویتی و فرهنگی در فرایندهای مبتنی بر توسعه

ب) آسیب‌های تبلیغی

  • ضعف سواد رسانه‌ای
  • کم‌توجهی نسبت به تبلیغ چهره به چهره
  • عدم اختصاص بودجه مناسب برای امر تبلیغ
  • عدم توجه به استعدادیابی و توانمندسازی مبلغان
  • عدم تدوین مناسب نظام آموزشی، پژوهشی و تربیت تبلیغ محور
  • عدم حضور علما در بین استان‌ها و شهرستان‌ها و ماندگاری علما در قم
  • از دست دادن برخی فرصت‌های تبلیغی مانند مجالس ختم
  • عدم توجه به بسترهای جدید تبلیغی مثل حوزه گردشگری
  • کمرنگ شدن روضه‌های خانگی و جلسات قرآنی خانوادگی و خانگی
  • عدم متولی خاص برای امر مسجد که زمینه دخالت‌های بی‌اثر در امر مسجد را به دنبال دارد
  • بی‌توجهی به ایجاد منابع مالی برای امر تبلیغ
  • عدم نظارت بر مبلغین از منظر آسیب مبلغ و همچنین تشویق مبلغ

ج) راهکارها

  • ایجاد مرکز جامع تبلیغی در کشور
  • پیگیری اجرایی شدن سند تحول در آموزش‌وپرورش
  • تشکیل ستاد بحران نسبت به موضوع مهم رسانه و فضای مجازی
  • تمرکز نهادهای تبلیغی بر تبلیغ و پرهیز از کارهای حاشیه‌ای
  • توسعه امر تبلیغ در بین همه اقشار
  • فعال¬تر شدن مساجد کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
  • تقویت و نظارت بهتر بر هیئآت و مراکز فرهنگی مذهبی
  • شبکه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی کشور و جلوگیری از موازی کاری
  • نگاه اولویتی به مقوله فرهنگ در بین قانون‌گذاران و مجریان
  • لزوم پیوست فرهنگی در کلیه برنامه‌ها
  • لزوم رعایت تخصص در انتصابات و مناصب فرهنگی
  • ترویج شاخص‌های فرهنگی دینی جامعه
  • تقویت فرهنگ جهاد، ایثار، انفاق، نظم، کار و تلاش، مصرف، قناعت، حجاب و عفاف و غیره
  • معرفی الگوهای موفق در ابعاد فرهنگی خانواده
  • احیا و تقویت فرهنگ مسجد محوری
  • پشتیبانی سازمانی از تبلیغ و مبلغ
  • پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی و پیگیری آن‌ها
  • توجه به کمیت و تنوع محصولات فرهنگی
  • آموزش و تربیت مبلغ متخصص بر اساس نیازها و ضرورت‌ها
  • تقویت ارتباط حوزه با مسجد و مدرسه و خانواده
  • تقویت ارتباط صمیمی روحانیت با مردم
  • رصد میدانی شبهات و ارائه پاسخ مناسب بر اساس نیاز مخاطب
  • توجه ویژه به تولید محتوای مناسب در فضای مجازی
  • توجه به نقش حوزه در زنجیره سیاست‌گذاری‌ها و ارتباطات دستگاه‌های فرهنگی
  • توجه به نحوه فعالیت صداوسیما
  • استفاده از شبکه روحانیت در محلات و شهرها و استان‌ها و آسیب‌شناسی حضور روحانیت در دیگر نهادها
  • تأکید بر تهیه و تقویت محتواهای فرهنگی منسجم و به هنگام و شبکه توزیع محصولات فرهنگی
  • تأکید بر تربیت نیروهای مهذب، فاضل و کارآمد
  • تأکید بر تأسیس مرکز سنجش و پذیرش به‌طور مستمر و در طول سال
  • توجه و تأکید بر تهیه بازی‌های رایانه‌ای سالم
  • محوریت بخشی در امر تبلیغ به فرمایشات مقام معظم رهبری
  • تأکید بر مردم‌داری مبلغان و مخاطب شناسی

*

کمیسیون تولید محتوا، شیوه ها و  ابزارهای تبلیغی

۱) محور تولید محتوا

  • پژوهش محوری و اندیشه سازی در تولید محتوا
  • تدوین چشم‌انداز محتواهای تبلیغی
  • اولویت‌سنجی در موضوعات تبلیغی
  • مدیریت و روزآمد کردن موضوعات و محتواها با توجه به ذائقه و ادبیات روز جامعه
  • محوریت قرآن و عترت در تأمین محتواهای فرهنگی و دینی
  • استفاده از روش‌های جدید و نوآوری‌ها در تولید محتوا
  • تولید محتواهای توصیفی در قالب‌های هنری با ابزار جدید و ملاحظه ضرورت‌ها و مقتضیات
  • تأمین محتوا جهت مقابله با بنیان‌های فاسد غرب
  • غنی‌سازی فضای مجازی به لحاظ محتوا در زمینه‌هایی مانند بازی‌های رایانه‌ای
  • رصد دقیق محورهای محتوایی که در تعارض با تفکر و فرهنگ اسلامی و انقلابی است
  • به‌روزرسانی محتواهای پاسخگویی به سؤالات جوانان از طرف نهادهای مسئول در حوزه و دانشگاه‌ها
  • استفاده از محتواهای تبلیغی موفق در تولید محتوا
  • اولویت دادن به تهیه محتواهای زیر بنائی
  • ترویج فعالیت‌ها و طرح‌های معطوف به تولید محتوا توسط مراکز حوزوی
  • توجه اساسی به ویژگی‌های زمانه و مخاطب و تنظیم محتوا بر اساس مدیریت نیازهای واقعی که در مسیر تعالی و فطرت الهی جامعه است
  • تأمین محتوا برای مخاطب و مبلغ به‌صورت مستقل

۲) شیوه‌های تبلیغ

  • بررسی و تبیین روش‌های نوین تبلیغی
  • توجه به سلیقه‌های متفاوت و اتخاذ روش متناسب با سلایق
  • توجه به محبت و مهرورزی در امور تبلیغی و تکریم آحاد جامعه
  • اهتمام جدی به پدیده هجرت تبلیغی در فضاهای متناسب
  • اهتمام جدی به امر هنر در امر تبلیغ
  • استفاده از تجارب موفق شیوه‌های تبلیغی
  • شادمانی و اندوه متناسب در مناسبت‌های مرتبط
  • غفلت نکردن از شیوه‌های سنتی چهره به چهره در تبلیغ
  • استفاده از حکمت و گفتگوی احسن و موعظه متناسب

۳) ابزارهای تبلیغی

  • استفاده از ابزارهای جدید رسانه‌ها و بازی‌ها و هوش مصنوعی
  • مجهز شدن مبلغین به زبان دوم و سوم در امر تبلیغ
  • استفاده از رسانه ملی متناسب با فضای تبلیغی روز
  • راه‌اندازی شبکه تلویزیونی تبلیغ برون‌مرزی و ملی
  • استفاده از فضای هیئت‌های مذهبی در امر تبلیغ دین
  • اعزام روحانیون مستعد برای تبلیغ به مراکز تبلیغی مهم ادیان دیگر و آشنایی با شیوه‌های تبلیغی آنان

۴) پیشنهادها و راهکارها

  • تدوین و ارائه محورهای تبلیغی متناسب با سلایق مختلف
  • استفاده از محتواهای تبلیغی در قالب‌های رسانه‌ای و مکتوب
  • استفاده از محتوای غنی و اصیل دینی در تولید داستان، رمان، شعر، نقاشی و پویانمایی متناسب با نیاز مخاطبان
  • ترویج معنویت با تهیه فیلم، مستند و مجموعه‌های متناسب تلویزیونی
  • تقویت مهارت‌های تبلیغی طلاب و فضلا با تدوین برنامه‌های مستمر و متنوع
  • توسعه کمی و کیفی مراکز تخصصی تبلیغ
  • توجه به شیوه‌ها و محتواهای اختصاصی برای اقشار مختلف به ویژه نسل جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.